06. listopad 2024
Vážení návštěvníci, workshop k recyklaci uměleckého materiálu s Klárou Kusou, který se měl konat ve středu 6. 11. je zrušen z důvodu nemoci autorky.
Omlouváme se a děkujeme za pochopení.
středa 6. 11. ve 13.00
1. podlaží 14. budovy 14|15 BAŤŮV INSTITUT
Doprovodný workshop k Zlínskému salonu mladých tentokrát se zaměřením na recyklaci uměleckého materiálu povede přímo umělkyně Klára Kusá. Účastníci například zjistí, jak vytvořit umění z odpadu a jak s tímto materiálem pracovat při tvorbě uměleckých děl, nebo se dozví, jak se naučit využívat materiál, který nás obklopuje na smetištích, ve skladech nebo knihovnách. Zájemcům doporučujeme se na workshop přihlásit předem, a to u kurátora výstavy Aleše Vrtala na e-mail: ales.vrtal@galeriezlin.cz.
cena za workshop: 69 Kč (základní vstupné), 45 Kč (snížené)
Institucionální kritika, apropriace, práce s nalezenými materiály a jejich následná recyklace, ale i archivní, až vědecký přístup, to jsou hlavní oblasti, které do své tvorby pojímá intermediální umělkyně Klára Kusá. Studentka ateliéru Intermédia II na pražské Akdemii výtvarných umění v Praze se se svým post-konceptuálním přístupem snaží potírat hranici mezi běžným životem a uměleckou tvorbou, která se v jejím případě neodehrává v běžném teritoriu ateliér/galerie. V jejím podání je obojí pevně spojeno a žádné přecházení mezi jedním a druhým neexistuje. Tak jak to bylo možné vidět v jejich ranných pracích, kdy se jí hlavním nástrojem stalo vlastní, často i explicitně odhalené tělo. Přesto, že její tvorba není vyloženě angažovaná, může obsahovat i apelační motivy, jako v díle Merino upozorňující na vytrácející se paměť místa staré chátrající textilní továrny na látky ve slovenském Trenčíně. Umělecká tvorba, ať už pracuje s performancí, fotografií nebo site-specific objekty je pro Kusou součástí přirozeného způsobu života, stejně tak jako je přirozené tvořit, a to pomocí toho, co je přímou součástí jí samé nebo toho, co nalezne ve svém okolí případně to co se děje ať už jde o události či politickou situaci. Je jí cizí cílené vyrábění artefaktů na výstavu. Potřebuje být zasažena tématem, které může najít v historické události jako například aktuálně v její práci zpracovávající historii Stalinova pomníku v Praze nebo v konkrétním místě jako v případě zmíněné trenčínské továrny. Stejně tak, jako reaguje na běžné, každodenní nebo aktuální podněty, je jí blízké reagovat na prostory, ve kterých má vystavovat, proto se často obrací k site-specific instalacím. Dílo Notes from the post-space (2023) přesně naplňuje výše popsané strategie. Materiály nalezené na chodbách školy se staly základním prvkem instalace přímo artikulující nesmyslnost vyrábění dalších a dalších vizuálně atraktivních uměleckých děl. Banálnost a komerčnost galerijního prostředí se pro Kusou stává jakýmsi strašákem, kterému se chce vyhnout důsledným potíráním zažitých procesů spojených s výtvarným provozem. Skupina převážně polyesterových objektů určených původně k vyhození, na diváky nepůsobí svou vizuální přitažlivostí, ale měla by je dovést k revizi dosavadního chápání významu uměleckého díla skrze jeho dematerializaci, a již zmíněnou deesteizaci a dehierarchizace uměleckého díla jako vrcholu lidského snažení.
autorka textu: Zuzana Krišková, kurátorka
Krajská galerie výtvarného
umění ve Zlíně, p.o.
Vavrečkova 7040
760 01 Zlín
Galerie na mapě
info@galeriezlin.cz
+420 573 032 220
IČO: 00094889
Copyright © 2025 Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, p.o.
Vyrobil: HEADBOX